Lätta goda GI luncher

GI luncher

storhandla

Tänk på att göra inköp när du är mätt och inte stressad, då minskar du risken att du gör impuls köp som du inte hade tänkt ! Att veckohandla är bra och ekonomiskt.

Gi kycklingsoppa

GI soppa

Detta recept är för 2personer.

Ingredienser.

50gr smör,1 finhackad lök,1 finhackad vitlök, ien morot fint skuren,3 1/2 dl kycklingfond,150gr finhackat ,kokt kyckling file utan skinn och salt. I tsk hackad färsk basilika 1 tsk hackad gräslök, 1 1/2 dl matlagningsgrädde spar ett par basilika blad  till dekoration.

Så här tillagar du Gi Kycklingsoppan

Smält 50 gr smör i en stekpanna  stek vitlök  och lök i ca 1 minut. Lägg i moroten och stek i ytterligare ca 3 minuter. Häll i fonden och lägg ner kyckling filen. Krydda efter egen smak och låt sjuda ca en kvart. Tillsätt gräslök och basilika. Kör sedan allt i en mixer tills soppan får en slät och krämig konsistens. Låt gärna soppan stå en stund och dra. Slutligen tillsätter du grädden och värmer upp soppa under konstant omrörning. Har du sparat några basilika blad kan du nu dekorera med dessa. Denna GI soppa är mättande och väldigt god.

Snabb Gi sallad med tomat och parmesan

banta snabbt

GI sallad

Även Detta recept är för 2personer.

Ingredienser

6 stora tomater,nymalen svartpeppar,8 svarta oliver,gräslök finhackad,80 gr parmesanost slutligen några basilika blad.

Till balsam vinägretten  behöver du 4tsk olivolja, 1tsk balsam vinäger eller vitvinsvinäger går också bra,salt och peppar.

Så här tillagar du Gi salladen

Börja med att skära tomaterna i stora bitar och blanda med oliverna. Krydda med lite svartpeppar och strö över den finhackade gräslöken. blanda i hop vinägretten och skaka ordentligt. Tillsätt dressingen och strö över den rivna parmesanosten. Garnera med ett par basilika blad .

Snart kommer det flera enkla och goda GI luncher.