Kategoriarkiv: viktnedgång

Varför vill du banta?

Varför vill du börja banta?

  • Du vill leva längre
  • Du vill se bättre ut
  • Du vill förbättra din hälsa och bli piggare
  • Du vill kunna röra dig lättare

Skriv gärna ner dina orsaker till att banta på ett papper och titta på dessa med jämna mellan rum för att hålla motivationen på topp! Har nya anledningar kommit till? Håller dina gamla anledningarna?

Bild
Ta gärna en bild på dig själv innan du börjar att banta och kolla sedan med jämna mellanrum.

Hur mycket vill du gå ner i vikt?
Om du vill banta mer än 10 kg så dela upp bantningen på delmål. Eftersom du helst inte bör gå ner mer än max 1 kg per vecka, i alla fall om man vill hålla på länge, så är detta viktigt. Delmål gör att man kan snabbt se resultat. 10 kg är mycket att banta även om man har mycket övervikt. 10 % viktminskning är ett annat bra mål att sträva efter.

banta

banta

När du skall börja väga dig och se din förändring tänk då på detta!
Väg dig inte oftare än 1 gång i veckan.
Väg dig vid samma tidpunkt. Gärna före frukost.
Ser du inga förändringar direkt så ta det lugnt. Om du rör på dig och äter rätt så kommer du att gå ner i vikt.
Notera vikten vid varje veckas invägning. Följer du din diet och träning så kommer du se att du snart kommer att gå ner i vikt och må bättre.
Att gå ner i vikt är inte lätt. Det kräver ett stort tålamod och mycket motivation. Långsiktig viktnedgång kräver nästan alltid en varaktig förändring av dina levnadsvanor. Gå inte ut för hårt , risken är då stor att du lägger av.
Tänk på att du vill gå ner i vikt för bättre hälsa och sundare liv.
Men ta det lugnt och lyssna på din kropp för du har bara en!

Mer tips när du vill banta snabbt!

Effektiv fettförbränning

Bränna fett

bränna fett

När du har bestämt dig för att gå ner i vikt och har kommit igång med träningen kan det vara klokt att hjälpa kroppen med en snabbare och effektivare fettförbränning.

Det finns flera naturliga preparat som kan hjälpa dig att uppnå detta.

Fettförbränning och viktnedgång är väldigt komplext och påverkas av en mängd olika faktorer.  Det preparat vi kan tipsa om är Garcinia Cambogia. Garcinia Cambogia Pure. Ett naturligt preparat som gör skillnad.

Det kan hjälpa dig dämpa aptiten tack vare serotonin som är känd för att reglera ditt humör och minska dina abstinensbesvär för mat och socker.

Det  kan även bidra till att undvika överätande och därmed minska ditt kaloriintag. För det andra kan tillskottet även blockera det fett som annars skulle samlas i kroppen.

Tillskottet kan  omvandla socker och fett till energi och muskler och leda till att du får en smalare figur.

 

banta

Har du svårt att komma ut och börja med löpträning? Då kanske du ska köpa ett löpband. det finns många bra och prisvärda löpband man kan beställa online. Här kan du läsa mer om att köpa löpband online

enkla tips när du vill gå ner i vikt.

banta snabbt

storhandla

När du skall göra dina mat inköp:
Skriv inköpslista, storhandla och håll dig till listan.
Handla aldrig när du är hungrig.
Undvik impulsköp och  se till att inte ha onyttiga matvaror hemma.
Det som du har hemma äts upp förr eller senare , så enkelt är det!

Gör stor kok och frys in så blir det enklare att äta sunt.

  1. Ät regelbundet, hoppa inte över några mål.
  2. Undvik allt onödigt småätande
  3. Satsa på en bra proteinrik frukost
  4. Tänk på att varm lagad mat mättar bättre än kall mat.
  5. Minska på kolhydrater och fett.
  6. Välj långsamma kolhydrater, undvik snabba.
  7. Öka ditt protein intag.
  8. Ät mycket mer grönsaker.
  9. Drick mycket vatten.
  10. Ät enligt tallriksmodellen.

Tips för motion/rörelse

motionscykel

motionscykel

Försök att hitta en motionsform som passar just dig!
Det ska vara lust fyllt att träna, annars kommer du inte att fortsätta.

Dans kanske:
Skaffa dig en träningskompis, det blir enklare om man kan sporra varandra.
Variera träningen, kroppen vänjer sig fort, hitta nya spännande träningsformer när du vill gå ner i vikt.

Utöva en allsidig träning – försök att skapa en balans mellan styrketräning, konditionsträning och förbränningsträning.
Se din träningen som något långsiktigt.

Här kommer slutligen några bra frukosttips.
En frukost bör ge ca 20 % av dagens hela energiinnehåll med långsamma kolhydrater och fibrer det är ett måste för dig som vill orka med en hel dag på jobbet och träning.

banta snabbt

frukost

En bra frukost bör bestå av kolhydrater, protein och en liten andel fett. Proteinerna och kolhydraterna sätter igång din ämnesomsättning samtidigt som de tillför energi till både hjärnan och muskler.

Börja dagen med  gröt och mjölk, banan/äpple och kanel samt 1-2 ägg.
Föredrar du hellre att inta “fil och flingor” så välj en osötad variant. Gör din egen müsli eller strö bara på vad du gillar .
Tips på ingredienser i müslin: havregryn,solroskärnor, linfrö,  pumpa kärnor, nötter, torkad frukt i lagom mängd.
Muslin kan du variera  i all oändlighet.
Mer viktminskning tips här!